Skip to content

Psoriasis en sport

Sporten met psoriasis

Een gezond leven kan je helpen om je psoriasis onder controle te krijgen

Sport is goed voor iedereen en voor alle leeftijden, maar voor wie aan psoriasis lijdt, zijn de voordelen nog groter: Laten we kijken waarom. Regelmatig sporten heeft een aantal voordelen die belangrijk zijn voor iedereen, maar nog meer voor mensen die aan psoriasis lijden.

Dit zijn de 3 belangrijkste voordelen:

  1. Sporten bevordert de stofwisseling en helpt, samen met de juiste voeding, je lichaamsgewicht te verminderen. Patiënten met psoriasis lopen een groter gevaar als ze zwaarlijvig zijn1 omdat ze, behalve het feit dat ze makkelijker opvlammingen hebben, ook meer kans hebben om stofwisselingsaandoeningen, zoals diabetes, te krijgen1. Het is duidelijk hoe belangrijk de ondersteuning van de stofwisseling en het behoud van een gezond gewicht is voor het beheer van psoriasis in je dagelijkse leven.
  2. Sporten verbetert de cardiovasculaire functie. Mensen die aan psoriasis lijden, hebben in vergelijking met de gezonde bevolking meer kans op cardiovasculaire complicaties, een risico dat nog groter kan worden door een gebrek aan lichamelijke activiteit. Lichaamsbeweging is nuttig om de algemene ontsteking te doen verminderen en bijgevolg om de manifestaties van psoriasis te verminderen en daardoor ook het cardiovasculaire risico1.
  3. Sporten vermindert de stress. Door te sporten gaat het lichaam meer endorfinen produceren. Dat zijn neurotransmitters die je stemming verbeteren en je energie geven, waardoor de stress vermindert, die één van de factoren is die verantwoordelijk zijn voor psoriasisuitbraken.

Om al deze redenen is het duidelijk waarom aan iemand die aan psoriasis lijdt altijd aanbevolen wordt om een sportactiviteit te beoefenen, tenzij de behandelende arts dit afraadt. Niettemin blijkt dat mensen die aan psoriasis lijden net de neiging hebben om minder lichamelijke activiteiten te doen, ofwel om lichamelijke redenen (pijn, jeuk), ofwel om psychologische: redenen die heel begrijpelijk zijn, maar die met een aantal goede tips overwonnen kunnen worden.

Basisregels

  1. Als je wil beginnen of herbeginnen met sporten, vraag dan eerst aan je arts of de activiteit die je interesseert geschikt is voor je toestand en begin daarna langzaamaan, zonder te overdrijven. Probeer altijd datgene wat je leuk vindt op de juiste manier en op het juiste moment te doen.
  2. Welke sport je ook gekozen hebt, vergeet niet veel te drinken: de opname van de juiste hoeveelheid vocht tijdens het sporten zal je helpen om uitdroging te voorkomen. Vooral in de zomer is het goed om in de vroege ochtend of de late namiddag te sporten om hoge temperaturen te vermijden.

Specifieke tips

  1. Combineer een binnensport en een buitensport: sporten in de openlucht (tennis, joggen, fietsen,...) laten de combinatie toe van aërobe oefeningen, die de cardiovasculaire functie verbeteren, met blootstelling aan de zon, die in het algemeen goed is voor iemand die aan psoriasis lijdt. En als het niet mogelijk is om in de openlucht te sporten, zal een activiteit in een binnenruimte je in vorm houden.
  2. Vermijd het risico op verwondingen: de bezorgdheid over lichaamsbeweging heeft soms te maken met reële gevaren, zoals mogelijke blessures, die bestaande laesies opnieuw kunnen verergeren of er nieuwe kunnen veroorzaken (door het gekende “Koebner-fenomeen”). Om dat risico te ontlopen, vermijd je best heel intense fysieke sporten zoals boksen, worstelen en vechtsporten.
  3. Kies de juiste kleding: zweet en wrijving met verkeerde stoffen kunnen op de huid hetzelfde negatieve effect hebben als een trauma. Daarom is het aanbevolen om comfortabele kleding te dragen van natuurlijke stoffen, om het risico op wrijving te verminderen. Op plaatsen die erg onderhevig zijn aan wrijving kunnen smeerstoffen, zoals vaseline, gebruikt worden, die niet toevallig ook gebruikt worden door marathonlopers.

Tips voor wie van zwemmen houdt

Als je van zwemmen houdt, dan is dat iets aangenaams wat je in elk seizoen kunt doen en wat voordelen biedt, maar het moet wel voorzichtig gebeuren wegens het risico op irritaties door het chloor of op infecties en ontstekingen. Hier zijn 4 adviezen waar je rekening mee moet houden:

  1. Vermijd zwemmen in een zwembad als je geïnfecteerde open wonden hebt.
  2. Het chloor in zwembaden en het zout van het zeewater kunnen irritaties veroorzaken en de huid uitdrogen: neem onmiddellijk na het zwemmen een douche, spoel je hele huid voorzichtig af en smeer je, nadat je je zachtjes afgedroogd hebt, in met je gebruikelijke hydraterende crème.
  3. Om de huid te beschermen die door de psoriasis is beschadigd, kun je op de psoriatische plaques een dunne laag vaseline of olijfolie aanbrengen voor je in het water gaat.
  4. Wat thermale baden en saunabezoek betreft, denk eraan dat warmte de jeuk en de schilfering kan verergeren.

Bibliografie

1. Wilson PB et al., Psoriasis and physical activity: a review. JEADV 2012, 26, 1345–1353.
2. Torres Tet al., Levels of physical activity in patients with severe psoriasis: a cross-sectional questionnaire study. Am J Clin Dermatol. 2014 Apr;15(2):129-35.

Wellicht ook interessant voor jou

Slim met psoriasis

Tips en tricks om je behandeling vol te houden

Psoriasis is een chronische ziekte, maar als de behandelingen correct gevolgd worden, kunnen de symptomen onder controle gehouden worden.
LEES MEER

Tips voor je doktersbezoek

Hoe je het maximale kan halen uit je doktersbezoek.

LEES MEER

Stop de jeuk met deze 7 tips

Vaak komen psoriasis en huidirritatie tegelijk voor en veel mensen zeggen regelmatig last te hebben van een jeukende huid. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen tegen de jeuk.

LEES MEER