Skip to content

Slecht slapen met psoriasis?

Ξεχάστε την ψωρίαση στον ύπνο σας

Hoe je een goede nachtrust krijgt

Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen met psoriasis een groter risico lopen op stress of depressie. Gebrek aan slaap vergroot de stress of depressie nog meer, waardoor het nog moeilijker wordt om uit de vicieuze cirkel van de slechte nachtrust te komen. Naast gevolgen voor je humeur kan een gebrek aan nachtrust ook een invloed hebben op verschillende andere aspecten van je leven, bijvoorbeeld werk en sociale contacten, seks en persoonlijke relaties.
Het goede nieuws is dat er veel eenvoudige dingen zijn om te proberen om je normale slaapgewoonten terug te vinden.

Bereid je goed voor

Zorg ervoor dat je slaapkamer fris, donker en rustig is en dat je een comfortabel bed hebt – donkere gordijnen en een matras van goede kwaliteit kunnen een enorm verschil maken voor hoe goed je slaapt. Probeer ook te vermijden om 4 uur voor je gaat slapen thee of koffie te drinken. Vermijd zware, pittige maaltijden en alcohol ‘s avonds, want het stelt het lichaam en de geest in staat om tot rust te komen.

Slaap vormt een belangrijk onderdeel van het genezingsproces, want hij laat het lichaam en de geest toe om tot rust te komen.

 

Ontspan

Reserveer een beetje tijd om ‘s avonds te ontspannen. Het zal je helpen om beter te slapen. Je kunt een bad nemen, naar muziek luisteren of een boek lezen om tot rust te komen. Sommigen merken dat meditatie hen helpt om te ontspannen, terwijl voor anderen ademhalingsoefeningen heel doeltreffend zijn. Sporten met matige intensiteit gedurende de dag kan je ook helpen meer te ontspannen en beter te slapen.

Laat je zorgen los

Als de stress je wakker houdt, probeer dan om je zorgen onder controle te houden. Het zal je helpen om beter te slapen. Neem elke avond 20 à 30 minuten de tijd om een lijstje te maken van al je zorgen. Door ze op te schrijven, zullen ze niet langer door je hoofd dwalen, en vaak lijken ze op papier minder erg. Kijk de volgende dag opnieuw naar je lijstje en stel enkele doelen om ze op te lossen. Bespreek ze ook vooral met je omgeving en laat je helpen om ze op te lossen. Je hoeft de wereld niet alleen op jouw schouders te dragen.

Als je dagelijks vecht tegen stress en zorgen en je slaapproblemen hebt, kunnen deze eenvoudige technieken helpen.
Als je je gestrest of depressief blijft voelen, moet je zeker je arts raadplegen. Je arts kan je helpen of je doorverwijzen naar een specialist.

Wellicht ook interessant voor jou

Slim met psoriasis

Tips en tricks om je behandeling vol te houden

Psoriasis is een chronische ziekte, maar als de behandelingen correct gevolgd worden, kunnen de symptomen onder controle gehouden worden.
LEES MEER

Tips voor je doktersbezoek

Hoe je het maximale kan halen uit je doktersbezoek.

LEES MEER

Stop de jeuk met deze 7 tips

Vaak komen psoriasis en huidirritatie tegelijk voor en veel mensen zeggen regelmatig last te hebben van een jeukende huid. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen tegen de jeuk.

LEES MEER