Skip to content

Zet je zorgen opzij en ontspan!

Bewegen of sporten draagt bij aan minder stress bij psoriasis

Tips voor rust en ontspanning

Studies tonen aan dat stress een factor is die kan leiden tot de eerste uitbraak van de ziekte of tot een verergering van de bestaande symptomen. Veel mensen met psoriasis ervaren angst en stress als emotionele impact die het leven met een huidaandoening heeft. Bepaalde eenvoudige technieken die je zullen helpen om van mentaliteit te veranderen en je stressniveaus onder controle te houden, zullen bijdragen aan de vermindering van het ongemak dat je voelt als gevolg van je symptomen.

Als je merkt dat stress een belangrijke verergerende factor van de psoriasis is, raadpleeg dan je arts om te kijken of hij je kan helpen om de stress te beheersen.

Bewezen manieren om stress te bestrijden

Er bestaan verschillende theorieën over hoe patiënten geholpen kunnen worden bij stressbeheersing die te maken heeft met psoriasis. Hier volgen bepaalde technieken waarvan gezegd wordt dat ze patiënten met psoriasis helpen.

Als je gelukkig bent en zelfvertrouwen hebt, kan het beheersen van psoriasis gemakkelijker zijn.

1. Probeer diep adem te halen

Leg je hand op je buik. Adem diep in door de neus en voel je buik je hand naar buiten duwen. Adem daarna langzaam uit door de mond en voel je hand terugkeren naar zijn oorspronkelijke plaats. Herhaal deze techniek tot 10 keer.

2. Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging is een van de makkelijkste en beste manieren om stress te bestrijden. Het bevordert de aanmaak van endorfines, die ook gelukshormonen genoemd worden. Studies hebben aangetoond dat we ons mentaal welzijn kunnen verbeteren door 20 minuten per week te sporten – maar hoe vaker je sport, hoe beter je je zult voelen. Zoek een sport die je leuk vindt. Het zal je helpen om te ontspannen en om je conditie en de afweer van je lichaam te verbeteren. Bedenk dat alle begin lastig is, geef jezelf daarom een maand om een ritme op te bouwen. Je zult merken dat het dan een stuk beter zal gaan.

3. Schrijf je gedachten op

Als je je zorgen opschrijft, spoken ze niet langer door je hoofd. Het kan ook makkelijker voor je zijn om een oplossing voor het probleem te vinden als je het op papier ziet. Een studie heeft aangetoond dat je, door 10 minuten voor een stresserende situatie (bijvoorbeeld een belangrijk examen) je angsten op papier te zetten, minder stress voelt en die beter onder controle houdt. Een brief schrijven aan iemand tegen wie je graag zou vertellen hoe je je voelt, als je het lastig vindt om erover te praten, kan ook helpen!

4. Breng tijd door in de natuur

Door tijd door te brengen in de openlucht of in een park in de buurt, zal je makkelijker van je stress af geraken. Onderzoekers hebben vastgesteld dat zelfs vijf minuten per dag wandelen in de natuur wonderen kan doen voor je mentale gezondheid.

5. Speel met een huisdier

Psychologen hebben vastgesteld dat mensen met huisdieren zich vaak minder eenzaam voelen, minder angst en zorgen hebben dan mensen zonder huisdieren en dat ze ook meer zelfvertrouwen hebben.

6. Focus op het positieve

Het kan nuttig zijn om je te concentreren op de dingen in je leven die je gelukkig maken. Er zijn veel voordelen aan een positieve instelling. Als je je vrolijk voelt en zelfvertrouwen hebt, zal het veel makkelijker zijn om met de psoriasis om te gaan. Positief denken kan je helpen om te gaan met wat het leven je ook brengt.

Wellicht ook interessant voor jou

Slim met psoriasis

Tips en tricks om je behandeling vol te houden

Psoriasis is een chronische ziekte, maar als de behandelingen correct gevolgd worden, kunnen de symptomen onder controle gehouden worden.
LEES MEER

Tips voor je doktersbezoek

Hoe je het maximale kan halen uit je doktersbezoek.

LEES MEER

Stop de jeuk met deze 7 tips

Vaak komen psoriasis en huidirritatie tegelijk voor en veel mensen zeggen regelmatig last te hebben van een jeukende huid. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen tegen de jeuk.

LEES MEER